En dag på Ultuna.

Idag var det den avgörande dagen för Poppe om han skulle bli bra i sina hovar eller om vi var tvungna att göra mera drastiska åtgärder... Det tog minst dubbelt så lång tid att ta in Poppe då han haltade så mycket :`( inte kul att se på när han har så ont. Sen borstade och tvättade av hovarna på honom och pysslade med han i över en timme. Sen bar det iväg, resan gick bra och vi kom fram en halvtimme innan tid. Så jag tänkte att Poppe kunde stå i transporten så länge det gick och han stod stilla hela tiden. Så skönt =)Sen gick vi till hovisen. Hovslagarns replik var när vi möttes:

- Ja du kan bara gå raka vägen in för han verkar ha himmla ont.

Bra att det var en person som visste vad det var frågan om, ibland så kan vissa bara säga att det inte är något allvarligt och att dem ska klara sig utan en sko. Men alla hästar kan inte det. Så hovis kollade hovar och raspade till höger fram, dem andra ville han inte röra för så kunde man orsaka mer skada än vad det var nu. Sen varmskodde han och den röken som blir då tyckte inte Poppe om. Han vart så rädd så han nästan la sig ner. Efter ett tag började hovis limma, sen skulle han försöka få i 2 sömmar. Men det var inte så lätt för Poppe var så öm så han drog bara bort hoven och muppade sig. Så han visste inte riktigt om han vågade spika men då sa  jag att ha är enormt fjollig ibland och mesar sig bara. Så han tog risken och spikade i 2 sömmar och det gick bra för sen när vi gick ut med Poppe så gick han ca 10 meter sen var det som han aldrig haft ont =D så skönt. Så nu ska skon sitta kvar så länge som möjligt. Sen var det bara att lasta och åka hem. När jag åkte hem tänkte jag på hur nöjd jag ver med Poppe och tyckte att han verkligen hade skött sig exemplariskt =)

Hovis sa att vi skulle undvika att  ha vatten på hoven 24h framåt så jag tänkte att han kunde gå i paddocken. Men det ändrades snappt, så fort jag d´hed släppt honom så sprang han bara omkring och muppade sig. Så det var bara att ta ut han i hagen så att han kunde ta det lugnt. Men det första han gör när han kommer in i hagen är att slita sig. Gaaah jag var så arg så jag röt i riktigt högt så jag trodde hela Sverige hörde, då vänder Poppe om och kommer gående till mig med svansen mellan bena :`) Jag kan inte vara arg mer än 2 sek på Poppe. Men såklart när Poppe kommer mot mig så ska Fabian komma och muppa sig mot Poppe så att han inte kan komma fram till mig. Och då kliver Poppe på grimskaftet så han fastnar, och då kommer jag till undsättning och tar loss Poppe som står och tvångshåller sig själv XD Sen gav jag honom en puss och gick hem.

 

Det som inte var så possetivt under dagen var att jag måste byta hovslagare. Mats hovslagaren jag har hade limmat med fel lim när han limmade på skon. Det va inte avsett för att limma skor, utan det var för att endast limma. Tax på föl eller om man skulle limma en gummisula. Sen hade han raspat och verkat helt fel, jag hatar när det blir såhär. Men nu ska det bli ändring på saker här. Mer om det får ni läsa sen för nu ser jag bokstäver överallt XD

 

Poppe i hovslagar spiltan. <3

 

Såhär såg hoven ut innan...

 

Efter, endast skon fattadas, skulle vilja ha hovis som var på Ultuna hela tiden. Men tyvärr så har vi inte den ekonomin...


Vad tycker ni
Postat av: Anonym

Snygg header :D :P

2009-06-17 @ 21:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0